Monni-hankkeen ensimmäinen lukukausi on takana. Paljon ja
kaikenlaista on ehtinyt tapahtua sitten aloitettuamme elokuussa. Syksy on ollut
oppimisen aikaa sekä meille Monni-hankkeen toimijoille että kanssamme
kulkeville oppilaille. Myös vanhemmat ovat päässeet seuraamaan ja tukemaan
nuorta verkko-opiskelun välillä melko yksinäiselläkin polulla. Työmuodot
kehittyvät koko ajan ja uskoisin, että pikkuhiljaa saamme muovattua
toimintaamme oppilaita paremmin palvelevaksi.
Jokaisen mukana olevan oppilaan opinnot ovat edenneet omassa tahdissaan.
Joillakin on urakoitavana 9-luokan lisäksi opintoja 8-luokan kursseista.
Oppilaat ovat myös käyttäneet tarjoamaamme tukea hyvin eri tavoin ja erilaisia
määriä. Syksyn aikana on ollut mahdollisuus osallistua yhteisiin
viikonavauksiin maanantaisin, yksilöohjauksiin, pienryhmäohjauksiin sekä
ryhmäohjauksiin. Viimeisimpänä tukimuotona aloitimme viiden oppilaan kanssa
9-luokan fysiikan non stop -kurssin selättämisen siten, että tapaamme verkossa
13 kertaa ja etenemme asiaa kappaleen kerrallaan. Mikäli oppilaat pitävät tästä
työtavasta, jatkamme samoin kemian kurssin kanssa helmikuusta alkaen.
Syksyn aikana Otavan Opiston nettiperuskoulun ryhmäkursseista matematiikan,
englannin, ruotsin ja äidinkielen kurssit ovat tulleet tutuiksi suurimmalle
osalle oppilaista. Kevään aikana opiskellaan ryhmässä lisää matematiikkaa ja englantia.
Non stop -kurssit etenevät jokaisella oppilaalla kevään aikana omassa
tahdissaan.
Kevään aikana tutkija Tiina Kokko Jyväskylän yliopistosta haastattelee
hankkeessa mukana olevia oppilaita, heidän vanhempiaan sekä opettajia. Tarkoituksena
on selvittää, minkälaisia kokemuksia ja tuntemuksia verkko-opiskelusta on
Monni-hankkeen kautta saatu. Palautteen
saaminen ja siitä oppiminen on keskeistä kaikessa; myös meidän Monnien
kehityksessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti