Monni-ryhmän ensimmäinen matematiikan ryhmäkurssi päättyi
parisen viikkoa sitten. Käsiteltävänä asiana meillä oli funktio. Kurssilla
muisteltiin koordinaatiston piirtämistä ja pisteiden merkitsemistä siihen. Entäpäs,
jos koordinaatistoon piirretään suora? Miten sen yhtälö muodostetaan ja mikä
olisi kätevin tapa piirtää suora koordinaatistoon? Mielestäni funktio-kurssi on
mukavaa tekemistä yläkoululaiselle: se sisältää uutta ja vanhaa asiaa sopivassa
suhteessa. Piirtämistehtävät jaksottavat kivasti oppitunteja ja laskemalla saatu tulos on usein tarkistettavissa
graafisesti.
Tapasimme kurssilla aluksi kerran viikossa puolentoista
tunnin ajan, myöhemmin tunnit jaettiin kahteen kolmen vartin tapaamiseen.
Tapaamispaikaksi vakiintui oma AC-huoneeni. Tunneilla käsiteltiin
tietoiskutyyppisesti kurssin ydinasioita. Jokaiselta kerralta sai muutaman
läksytehtävän omassa rauhassa mietittäväksi. Näitä käsiteltiin sitten
seuraavalla tapaamiskerralla oppilaiden toiveiden mukaan.
Varsinaisten
opetustuokioiden lisäksi pidin laskutunteja. Niille sai tulla laskemaan kurssin
tehtäviä AC-huoneeseen. Opettajan rooli tässä tilaisuudessa oli taustatukena
toimiminen. Viikottaisten tapaamisten lisäksi opettaja oli tavoitettavissa
puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Joistakin hankalimmista laskuista tein videoesimerkkejä
ja jaoin niitä sähköpostitse.
Funktioiden parissa oli mukava touhuta ja kurssista
selvittiinkin hyvin. Palautteissaan opiskelijat toivoivat joihinkin
tehtäviin tarkennuksia. Asioita voisi
myös käydä vähän hitaammin läpi. Ehkä varaamme oppitunneille vielä hieman
enemmän aikaa tulevaisuudessa. Opiskelijat tottuivat erittäin nopeasti verkko-opetukseen ja ottivat kiitettävästi haltuun erilaisia itselleen parhaiten sopivia sovelluksia, mm. GeoGebran käyttöä opeteltiin.
Verkkotyöskentelyssä opettajan ääni saa helposti
lähiopetustakin suuremman tilan. Seuraaville kursseille on mietinnässä yhteisöllisempiä työtapoja
tietoiskujen lomaan. Joulun jälkeen
tapaamme taas samalla tutulla porukalla geometrian parissa. Voisiko Pythagoraasta silloin puhua vaikkapa Facebookissa?
Verkko-opettajan matematiikan välineet valmiina oppitunnille |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti