tiistai 13. tammikuuta 2015

Monnien syksyn satoa


Monni-hankkeen ensimmäinen lukukausi on takana. Paljon ja kaikenlaista on ehtinyt tapahtua sitten aloitettuamme elokuussa. Syksy on ollut oppimisen aikaa sekä meille Monni-hankkeen toimijoille että kanssamme kulkeville oppilaille. Myös vanhemmat ovat päässeet seuraamaan ja tukemaan nuorta verkko-opiskelun välillä melko yksinäiselläkin polulla. Työmuodot kehittyvät koko ajan ja uskoisin, että pikkuhiljaa saamme muovattua toimintaamme oppilaita paremmin palvelevaksi.

Jokaisen mukana olevan oppilaan opinnot ovat edenneet omassa tahdissaan. Joillakin on urakoitavana 9-luokan lisäksi opintoja 8-luokan kursseista. Oppilaat ovat myös käyttäneet tarjoamaamme tukea hyvin eri tavoin ja erilaisia määriä. Syksyn aikana on ollut mahdollisuus osallistua yhteisiin viikonavauksiin maanantaisin, yksilöohjauksiin, pienryhmäohjauksiin sekä ryhmäohjauksiin. Viimeisimpänä tukimuotona aloitimme viiden oppilaan kanssa 9-luokan fysiikan non stop -kurssin selättämisen siten, että tapaamme verkossa 13 kertaa ja etenemme asiaa kappaleen kerrallaan. Mikäli oppilaat pitävät tästä työtavasta, jatkamme samoin kemian kurssin kanssa helmikuusta alkaen.

Syksyn aikana Otavan Opiston nettiperuskoulun ryhmäkursseista matematiikan, englannin, ruotsin ja äidinkielen kurssit ovat tulleet tutuiksi suurimmalle osalle oppilaista. Kevään aikana opiskellaan ryhmässä lisää matematiikkaa ja englantia. Non stop -kurssit etenevät jokaisella oppilaalla kevään aikana omassa tahdissaan.

Kevään aikana tutkija Tiina Kokko Jyväskylän yliopistosta haastattelee hankkeessa mukana olevia oppilaita, heidän vanhempiaan sekä opettajia. Tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kokemuksia ja tuntemuksia verkko-opiskelusta on Monni-hankkeen kautta saatu.  Palautteen saaminen ja siitä oppiminen on keskeistä kaikessa; myös meidän Monnien kehityksessä.